Kerajaan Sarawak Sumbang RM90.42 Juta ke PTPTN

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah menerima bayaran sebanyak RM90.42 juta daripada kerajaan Sarawak sehingga kini untuk membantu menyelesaikan hutang peminjam PTPTN di negeri itu.

Bayaran ini merupakan sebahagian daripada program insentif bayaran balik pinjaman PTPTN Anak Sarawak yang telah dimulakan menerusi kerjasama antara PTPTN dan Yayasan Sarawak melalui Memorandum Persefahaman (MoU) pada 5 Mac 2021.

Menurut Datuk Norliza Abdul Rahim, pengerusi PTPTN, jumlah bayaran tersebut diterima selepas penandatanganan MoU tersebut.

Beliau menjelaskan bahawa sejak penandatanganan perjanjian itu, Yayasan Sarawak telah menyumbangkan jumlah tambahan sebanyak RM12.43 juta kepada lebih kurang 3,000 peminjam yang layak menerima insentif tersebut.

Dengan sumbangan terbaharu ini, jumlah bayaran keseluruhan daripada Kerajaan Negeri Sarawak telah menyentuh jumlah sebanyak RM90.42 juta, memberi manfaat kepada lebih daripada 25,000 peminjam PTPTN di kalangan anak Sarawak.

Kenyataan ini dikeluarkan selepas majlis penyerahan cek bayaran terkini di bawah insentif tersebut yang telah diadakan di Menara PTPTN Kuala Lumpur.

Norliza turut menekankan bahawa inisiatif pemberian insentif bayaran balik pinjaman PTPTN kepada anak Sarawak merupakan satu kesinambungan daripada inisiatif Belanjawan Negeri Sarawak 2020.

Ini terus dipertingkatkan melalui kerjasama antara PTPTN dan Yayasan Sarawak, di mana kerajaan negeri akan membayar sebanyak 30 peratus daripada baki hutang pinjaman PTPTN kepada peminjam yang telah menyelesaikan sekurang-kurangnya 30 peratus daripada jumlah hutang mereka.

Beliau juga menyatakan harapannya agar pemberian insentif kepada anak Sarawak akan diteruskan pada masa akan datang. Ini bertujuan untuk memberi manfaat kepada generasi akan datang dalam mengejar impian mereka dalam bidang pendidikan tinggi.

Selain itu, inisiatif ini merupakan bukti komitmen PTPTN dalam membantu peminjam serta menyokong akses pendidikan tinggi di negara ini. Dengan bantuan kerajaan negeri, harapannya ialah lebih ramai individu dapat melunaskan hutang pinjaman mereka sambil memberi peluang kepada generasi akan datang untuk meneruskan pendidikan tanpa beban kewangan yang terlalu berat.

Ini penting kerana pendidikan adalah asas penting dalam membangunkan sumber manusia yang berkualiti bagi masa depan negara.

2 SET UJIAN AKHIR SESI AKADEMIK SAINS TAHUN 6 (UASA SESI 2023-2024)

2 SET UJIAN AKHIR SESI AKADEMIK BAHASA INGGERIS TINGKATAN 3 (UASA SESI 2023-2024)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *